loading...

مجله خبری تشریفات

بازدید : 32
شنبه 11 آذر 1402 زمان : 16:30

حیاط شمالی(طاق مروارید) در راس جناح شمالی پک پذیرایی ترحیم مشهد ایوان با یک فرورفتگی عمیق یک طبقه با طول هشت متر ساخته شده است و در انتهـای ایـوان نیز یک مقرنس پرکار بی نظیری ساخت و ساز گردیده که از معرفه های دیگر ایـن مسجد میباشد.
این تراس سه فضای گوناگون داراست و به حدی تزئینات در اینجا پرداخته گردیده است که گویی به اندازه یک بنـا کـار بـرده اسـت.
مجموع بدنه و سطح بیرونی و درونی آن کاشی کاری هفت رنگ شـده میباشد.
بر دیواره های طاق مروارید مسجد نصیرالملک شیراز آیه‌ها قرآنی و روایات درج شده میباشد.
در بدنه طاق میانی کادر بنـدی هـایی با قضیه زرد رنگ در دو طـرف و قضیه لاجوردی در میانه با یکدیگر ادغام گردیده اند.
در مقرنس کاری بالای این اطراف از ادغام رنگهای سپید و رنگ زرد کمتر لاجورد، با لبه ای از نوار آبی رنگ پر‌نور مستعمل میباشد.
نقوش بالای جناقی طـاق همچـون سـایر قسمتهای سازه از ترنج اسلیمی بر قضیه کاشیهای سپید که در راءس آن نقوش گلدانی با گلهای طبیعت پردازانه سـرخ قـرار داراست ، تشکیل شـده میباشد.
در قـاب بـنـدی هـای اطـراف محـراب، رنـگ غالـب سـفید و زردرنگ میباشد.
در مقرنس کاری سقف تراس زرد رنگ پر‌نور بیشتر به چشـم مـی خـورد.
نقـوش همه این بخشها متشکل از نقوش گل و بوته ای مشتمل بر گـل هـای سـرخ در بعدها و ترکیبهای متعدد میباشد که در قابهای متنوع تصویر گردیده اند.

کاشی کاری در مسجد نصیرالملک (مسجد صورتی)
رنگ در کاشی کاری مسجد نصیرالملک یک کدام از تزئیناتی که به وفور در مسجد نصیرالملک شیراز ساخته شده است، کاشی کاری میباشد. در مسجد نصیرالملک شیراز، کاشی سنتی مانند یک بوم نگارگری میباشد که عرصه نقش اندازی هنرمندان قرار گرفته میباشد و روی آن انـواع نقـوش گیاهی، هندسی و مناظر معماری نگارگری گردیده است
به حیث حرفه ایجاد کرد، کاشی کاری سازه مشمول کاشی هفت رنگ، معـرق، معقلی (ترکیـب أجـر و کاشی) میباشد.
پالت رنگی کاشـی کـاری مسجد نصیرالملک تنـوع رنگ اکثری دارااست و رنگهای گرم بیشتر قابل مشاهده میباشد.
در تزئینات کاشی کاری مسجد نصیرالملک شیراز شهامت و شجاعت و نوعی راحتی در اجرای اثر ها مشهود است. هنرمند با جرات بسیار از رنگ و هیبت و موادتشکیل دهنده جدید وارد در جهت ساخت و ساز بدعت و ابداع در کاشـی کـاری بهـره میباشد.
التفات جزء بر مجموع در نقوش منفـرد كـاملاً مشاهده میشود. در مخلوط بندی انواع و رنگ ها اگرچه هنرمنـدان نـیـم نـگـاهی بـه سـنت داشته اند البته به طور کلی دقت دور از شوخی به سـنـت هـای تصویری اصــل خـود نکرده اند. در قبال تلاش برای خلاقیت بیشتر از عشق به سنت یا این که رعایت آن مشهود است.
کاشی کاری مسجد نصیرالملک رنگ تنوع بخش اعظمی داراست و غالباً رنگ های گرم قابل مشاهده میباشد. از بارزترین رنگ هایی که درین مسجد مشهود است، رنگ صورتی یا این که به عبارتی گل سرخ میباشد که آن را بـه نـام مسجد صورتی شهره نموده است. آن‌گاه رنگهای گرم و براق به ویژه زرد رنگ به شـدت دارنده درخشندگی میباشد.
بقیه رنگ های مشکی، آبی رنگ لاجوردی، آبی رنگ فیروزه ای و سبز نیلی در اینجا وجـود دارااست. از کاشـی هـای به رنگ مشکی و سفیدرنگ عمدتاً برای تولید قضیه باطن قاب به کار گیری شـده میباشد.
بدین نحو که با مسئله مشکی خط سپید و با مورد سپید خـط مشکی به دلیل کتابت اشعار و نشانه‌ها قرآن مصرف شده میباشد و نوعی ناهمخوانی را پدید میاورد که موجب بهتـر خـوانـده شـدن نـقـوش مـی شـود. کتیبه های کاشی کاری آیه‌ها قرآنی مسجد نصیرالملک در نمـای خـارجی سازه و در دو ستون در نمای فوقانی و میانی سازه ایجـاد و نگاشـته شـده که به طور نواری آبی‌رنگ جناح فرنگی سازه را مزین کرده اند.

حیاط شمالی(طاق مروارید) در راس جناح شمالی پک پذیرایی ترحیم مشهد ایوان با یک فرورفتگی عمیق یک طبقه با طول هشت متر ساخته شده است و در انتهـای ایـوان نیز یک مقرنس پرکار بی نظیری ساخت و ساز گردیده که از معرفه های دیگر ایـن مسجد میباشد.
این تراس سه فضای گوناگون داراست و به حدی تزئینات در اینجا پرداخته گردیده است که گویی به اندازه یک بنـا کـار بـرده اسـت.
مجموع بدنه و سطح بیرونی و درونی آن کاشی کاری هفت رنگ شـده میباشد.
بر دیواره های طاق مروارید مسجد نصیرالملک شیراز آیه‌ها قرآنی و روایات درج شده میباشد.
در بدنه طاق میانی کادر بنـدی هـایی با قضیه زرد رنگ در دو طـرف و قضیه لاجوردی در میانه با یکدیگر ادغام گردیده اند.
در مقرنس کاری بالای این اطراف از ادغام رنگهای سپید و رنگ زرد کمتر لاجورد، با لبه ای از نوار آبی رنگ پر‌نور مستعمل میباشد.
نقوش بالای جناقی طـاق همچـون سـایر قسمتهای سازه از ترنج اسلیمی بر قضیه کاشیهای سپید که در راءس آن نقوش گلدانی با گلهای طبیعت پردازانه سـرخ قـرار داراست ، تشکیل شـده میباشد.
در قـاب بـنـدی هـای اطـراف محـراب، رنـگ غالـب سـفید و زردرنگ میباشد.
در مقرنس کاری سقف تراس زرد رنگ پر‌نور بیشتر به چشـم مـی خـورد.
نقـوش همه این بخشها متشکل از نقوش گل و بوته ای مشتمل بر گـل هـای سـرخ در بعدها و ترکیبهای متعدد میباشد که در قابهای متنوع تصویر گردیده اند.

کاشی کاری در مسجد نصیرالملک (مسجد صورتی)
رنگ در کاشی کاری مسجد نصیرالملک یک کدام از تزئیناتی که به وفور در مسجد نصیرالملک شیراز ساخته شده است، کاشی کاری میباشد. در مسجد نصیرالملک شیراز، کاشی سنتی مانند یک بوم نگارگری میباشد که عرصه نقش اندازی هنرمندان قرار گرفته میباشد و روی آن انـواع نقـوش گیاهی، هندسی و مناظر معماری نگارگری گردیده است
به حیث حرفه ایجاد کرد، کاشی کاری سازه مشمول کاشی هفت رنگ، معـرق، معقلی (ترکیـب أجـر و کاشی) میباشد.
پالت رنگی کاشـی کـاری مسجد نصیرالملک تنـوع رنگ اکثری دارااست و رنگهای گرم بیشتر قابل مشاهده میباشد.
در تزئینات کاشی کاری مسجد نصیرالملک شیراز شهامت و شجاعت و نوعی راحتی در اجرای اثر ها مشهود است. هنرمند با جرات بسیار از رنگ و هیبت و موادتشکیل دهنده جدید وارد در جهت ساخت و ساز بدعت و ابداع در کاشـی کـاری بهـره میباشد.
التفات جزء بر مجموع در نقوش منفـرد كـاملاً مشاهده میشود. در مخلوط بندی انواع و رنگ ها اگرچه هنرمنـدان نـیـم نـگـاهی بـه سـنت داشته اند البته به طور کلی دقت دور از شوخی به سـنـت هـای تصویری اصــل خـود نکرده اند. در قبال تلاش برای خلاقیت بیشتر از عشق به سنت یا این که رعایت آن مشهود است.
کاشی کاری مسجد نصیرالملک رنگ تنوع بخش اعظمی داراست و غالباً رنگ های گرم قابل مشاهده میباشد. از بارزترین رنگ هایی که درین مسجد مشهود است، رنگ صورتی یا این که به عبارتی گل سرخ میباشد که آن را بـه نـام مسجد صورتی شهره نموده است. آن‌گاه رنگهای گرم و براق به ویژه زرد رنگ به شـدت دارنده درخشندگی میباشد.
بقیه رنگ های مشکی، آبی رنگ لاجوردی، آبی رنگ فیروزه ای و سبز نیلی در اینجا وجـود دارااست. از کاشـی هـای به رنگ مشکی و سفیدرنگ عمدتاً برای تولید قضیه باطن قاب به کار گیری شـده میباشد.
بدین نحو که با مسئله مشکی خط سپید و با مورد سپید خـط مشکی به دلیل کتابت اشعار و نشانه‌ها قرآن مصرف شده میباشد و نوعی ناهمخوانی را پدید میاورد که موجب بهتـر خـوانـده شـدن نـقـوش مـی شـود. کتیبه های کاشی کاری آیه‌ها قرآنی مسجد نصیرالملک در نمـای خـارجی سازه و در دو ستون در نمای فوقانی و میانی سازه ایجـاد و نگاشـته شـده که به طور نواری آبی‌رنگ جناح فرنگی سازه را مزین کرده اند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 135
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 63
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 38
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 64
  • بازدید ماه : 293
  • بازدید سال : 5690
  • بازدید کلی : 12350
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی