یکیاز صحنهای مسجد گوهرشاد
این مسجد در جنوب آرامگاه رضوی قراردارد و به رواقهای دارالسیاده و دارالحفاظِ آن پیوسته می باشد. یک صحن به گستردگی ۲۸۰۰ متر مربع دارااست و زیربنای آن ۹۴۰۰ متر مربع میباشد. بنای مسجد مشتمل برٔ ۴ حیاط تبارک و ۷ شبستان میباشد. گنبدخانه پشت حیاط مقصوره، با شبستانهای یک طبقه، نصیبهای متفاوت مسجد را به هم پیوند میدهد. حیاط جنوبی، ایوان مقصوره اسم دارااست و ایوان شمالی، معروف به حیاط دارالسیاده میباشد. تراس شرقی، ایوان اعتکاف نامیده میگردد و حیاط غربی، ایوان روضه خوان بهاء الدین نامگذاری شدهاست. مسجد چهار ایوانه است و وسیع ترین آن جنوبی یا این که مقصوره میباشد که گنبد روی آن واقع گردیده و مناره های آن که از قدیمی ترین مناره هاست آن را از دیگر مساجد مستقل می سازد.
مصالح و تزیینات فراوانی پک پذیرایی ترحیم مشهد دست به دست هم داده اند تا این موسسه ی خوشگل را به وجود آورده اند.. عواملی مثل تقارن، ریتم و رنگ، علاوه بر صورت آفرینی دارنده پیام می باشند و در بناهای اسلامی خصوصاً مسجد کاربرد فراوان دارا هستند. در مسجد گوهرشاد طریق قرارگیری ایوان ها، مناره ها و رواق ها دارنده تقارن میباشند. زمانی وارد مسجد گوهرشاد می شویم، در میان تزیینات کاشی مالامال نقش و نگاری قرار می گیریم که در حیث اول همگی آبیرنگ به حیث می رسند. البته هرچه به دیواره های آن و حیاط ها مجاورت می شویم، تأثیر متفاوتی را حس می کنیم. این تأثیر شایسته ترین راهنما برای هنرمند هست که رنگ ها را چه گونه در کنار هم قرار دهد تا جلوه ی بیشتری به شغل ببخشد. متأسفانه این جای با مجموع مختصات بارز، ناشناخته مانده و هیچگاه تحقیق جامعی از بعدها هنری آن نشده میباشد و به جرأت می اقتدار اعلام کرد پالت رنگی که در این شرکت معرفی گردیده تا کنون حادثه نیفتاده میباشد و در حالتی که اشکالاتی در آن به چشم میخورد قابل بخشودن میباشد.
یکیاز صحنهای مسجد گوهرشاد
این مسجد در جنوب آرامگاه رضوی قراردارد و به رواقهای دارالسیاده و دارالحفاظِ آن پیوسته می باشد. یک صحن به گستردگی ۲۸۰۰ متر مربع دارااست و زیربنای آن ۹۴۰۰ متر مربع میباشد. بنای مسجد مشتمل برٔ ۴ حیاط تبارک و ۷ شبستان میباشد. گنبدخانه پشت حیاط مقصوره، با شبستانهای یک طبقه، نصیبهای متفاوت مسجد را به هم پیوند میدهد. حیاط جنوبی، ایوان مقصوره اسم دارااست و ایوان شمالی، معروف به حیاط دارالسیاده میباشد. تراس شرقی، ایوان اعتکاف نامیده میگردد و حیاط غربی، ایوان روضه خوان بهاء الدین نامگذاری شدهاست. مسجد چهار ایوانه است و وسیع ترین آن جنوبی یا این که مقصوره میباشد که گنبد روی آن واقع گردیده و مناره های آن که از قدیمی ترین مناره هاست آن را از دیگر مساجد مستقل می سازد.
مصالح و تزیینات فراوانی پک پذیرایی ترحیم مشهد دست به دست هم داده اند تا این موسسه ی خوشگل را به وجود آورده اند.. عواملی مثل تقارن، ریتم و رنگ، علاوه بر صورت آفرینی دارنده پیام می باشند و در بناهای اسلامی خصوصاً مسجد کاربرد فراوان دارا هستند. در مسجد گوهرشاد طریق قرارگیری ایوان ها، مناره ها و رواق ها دارنده تقارن میباشند. زمانی وارد مسجد گوهرشاد می شویم، در میان تزیینات کاشی مالامال نقش و نگاری قرار می گیریم که در حیث اول همگی آبیرنگ به حیث می رسند. البته هرچه به دیواره های آن و حیاط ها مجاورت می شویم، تأثیر متفاوتی را حس می کنیم. این تأثیر شایسته ترین راهنما برای هنرمند هست که رنگ ها را چه گونه در کنار هم قرار دهد تا جلوه ی بیشتری به شغل ببخشد. متأسفانه این جای با مجموع مختصات بارز، ناشناخته مانده و هیچگاه تحقیق جامعی از بعدها هنری آن نشده میباشد و به جرأت می اقتدار اعلام کرد پالت رنگی که در این شرکت معرفی گردیده تا کنون حادثه نیفتاده میباشد و در حالتی که اشکالاتی در آن به چشم میخورد قابل بخشودن میباشد.