مملوکيان نيز در اظهار و نماياندن صورت معماری اسلامی مسجد مبارک الاقصی سهيم بودند و دومين جهش در پرورش و پيشرفت معماری بدست آنان صورت گرفت و در واقع متمم طرحهای قبلي بود و در اين زمان رخ معماری بقعه شريف که بيانگر اسلاميت مسجد خوشیمن الاقصی در طول اين زمانه ها میباشد ، تکميل گشت.
مملوکيان خلال احداث راهروها ، مدرسه ها دينی ، منارهها و دربها ، نسبت به تجدید پک پذیرایی ترحیم مشهد بنا گنبدها ، سقاخانهها و نيمکتها و محرابهای کنونی و منتشره درصحن مقبره شريف اقدام کردند.
همزمان با شکل گيری معماری مسجدالاقصی ، رتبه دينی آن در نزد مسلمانها که از قرآن کريم و احاديث شريف نشأت گرفته هست ، تبلور و عينيت يافت . يقيناً در شرایطی که اين رتبه خلا ، قدس امروزه شاهد اين معماری وآبادانی در مسجدالاقصی عدم وجود.
مسلمانان از زمان فتح عمری ، به قصد زيارت و برگزاری مناسک در مسجدالاقصی و تبليغ دعوت اسلامی بار مهاجرت میبستند . حتی شخص خليفه دوم تعدادی از صحابه خود را که در رکاب ايشان وارد قدس شده بودند ، مکلف نمودند در بيت المقدس سکنی گزيده و ضمن وظايف اداری به دستور تعليم در مسجدالاقصی بپردازند . برای مثال اين صحابيون عباده بن الصامت (متوفی 34 هجری ) نخستين قاضی در فلسطين و شداد بن أوس (متوفی 58 هجری) که هر دوی آنها در بيت القدس دار فانی را وداع گفته و در مقبره باب الرحمه واقع در بيرون از حصار شرقی مسجدالاقصی به خاک سپرده شدند .
علمای اعلام ازگوشه و کنار و به منظور فراگيری علوم به قصد مسجدالاقصی عزيمت کردند که از آن جمله مقاتل بن سليمان مفسر (متوفی 150 هجری) و امام اوزاعی بن عبدالرحمن بن عمر و فقيه اهل شام (متوفی 157 هجری) و امام سفيان الثوری پيشوای اهل عراق (متوفی 161 هجری) و امام ليث بن سعد عالم مصر (متوفی 175 هجری) و امام محمد بن إدريس شافعی از ائمه اربعه (متوفی 204 هجری) بودند .
مملوکيان نيز در اظهار و نماياندن صورت معماری اسلامی مسجد مبارک الاقصی سهيم بودند و دومين جهش در پرورش و پيشرفت معماری بدست آنان صورت گرفت و در واقع متمم طرحهای قبلي بود و در اين زمان رخ معماری بقعه شريف که بيانگر اسلاميت مسجد خوشیمن الاقصی در طول اين زمانه ها میباشد ، تکميل گشت.
مملوکيان خلال احداث راهروها ، مدرسه ها دينی ، منارهها و دربها ، نسبت به تجدید پک پذیرایی ترحیم مشهد بنا گنبدها ، سقاخانهها و نيمکتها و محرابهای کنونی و منتشره درصحن مقبره شريف اقدام کردند.
همزمان با شکل گيری معماری مسجدالاقصی ، رتبه دينی آن در نزد مسلمانها که از قرآن کريم و احاديث شريف نشأت گرفته هست ، تبلور و عينيت يافت . يقيناً در شرایطی که اين رتبه خلا ، قدس امروزه شاهد اين معماری وآبادانی در مسجدالاقصی عدم وجود.
مسلمانان از زمان فتح عمری ، به قصد زيارت و برگزاری مناسک در مسجدالاقصی و تبليغ دعوت اسلامی بار مهاجرت میبستند . حتی شخص خليفه دوم تعدادی از صحابه خود را که در رکاب ايشان وارد قدس شده بودند ، مکلف نمودند در بيت المقدس سکنی گزيده و ضمن وظايف اداری به دستور تعليم در مسجدالاقصی بپردازند . برای مثال اين صحابيون عباده بن الصامت (متوفی 34 هجری ) نخستين قاضی در فلسطين و شداد بن أوس (متوفی 58 هجری) که هر دوی آنها در بيت القدس دار فانی را وداع گفته و در مقبره باب الرحمه واقع در بيرون از حصار شرقی مسجدالاقصی به خاک سپرده شدند .
علمای اعلام ازگوشه و کنار و به منظور فراگيری علوم به قصد مسجدالاقصی عزيمت کردند که از آن جمله مقاتل بن سليمان مفسر (متوفی 150 هجری) و امام اوزاعی بن عبدالرحمن بن عمر و فقيه اهل شام (متوفی 157 هجری) و امام سفيان الثوری پيشوای اهل عراق (متوفی 161 هجری) و امام ليث بن سعد عالم مصر (متوفی 175 هجری) و امام محمد بن إدريس شافعی از ائمه اربعه (متوفی 204 هجری) بودند .