تزیین هـا و نماهـای مسجد جامع اصفهان در تشریفات ترحیم مشهد آجرکاری هـا، کاشی کاریها، گچبری هـا، طاق نماهـا و مقرنس ها اکران داده گردیده است.
مسجد جامع اصفهان در شرایط کنونی ۴۸۴ نوع طاق داراست که هر کـدام از آنها، به نظر بعدها، شـکل ظاهری و روش اسکلت بندی دارنده ویژگی ها خاص و مختلف از سایر میباشد؛ همان باربر میباشند و اسکلت بندی اساسی پوشش طاق را تشکیل می دهنـد.
از مثال هـای دیگر زیبایی در تزیین ها، می اقتدار کاشی کاری های بی سابقه جانور در بدنه ایوانها را اسم پیروزی.
این کاشی کاریها و آجرکاریها گاهی به تنهایی بر سطح آهسته تراس خوابیده اند و گاهی در نقش یک کانال که فروغ و تهویه را برای فضای داخلی تأمین می نماید، بدنه را به آرامی میشکافد.
در سـوی دیگر، می شود به آراینده های مسجد عتیق اصفهان مانند سنگابها، لامپ دانها و ستونکهای دکوری آن و اقتدار بسیار بالای مقرنس ها در زیباسازی سازه اعتنا کرد.
مقرنس های به عمل رفته در مسجد جامع اصفهان که عنصر تزیینی مهمی در معماری اسلامی اهل ایران به شمار میروند، به طور ابتدایی در ایوانها و بعد از آن هم به صورت جامع تر در نقاط دیگر مسجد چشم می شـود که مؤلفهای اصلی نیز در تأمین ایستایی قسمتهای گوناگون محسوب میگردند.
تکرار در طاق نماها و ردیف بندیهای دور و اطراف شبستانها و پیرامون ایوان مرکزی را تحت عنوان شاخص ترین عامـل ساختوساز ریتم و آوا درین مسجد میباشد.
آجرکاریهای به فعالیت رفته روی ستونها، فخرمدین ها و نهاز و نخیرهای ساخت و ساز گردیده روی نما، با ساختوساز سایه پرنور، یکنواختی نما را می شکند و جنبش و تعادل را در مسجد ساختوساز می نماید.
در مسجد جامع اصفهان خوشنویسی و خط نویسی روی دیوار به خیال تهیه و تزیین عالی منش روهای ورودی بوده میباشد.
بعدها خرد این خطوط و نقوش اسلیمی به شغل رفته در آنان برای آرایش کردن کتیبه ها ، سبب ساز می گردد بعد ها سازه در عین داشتن عظمت، رعب آور نباشد و به نمازگزاران شم امنیت را القا نماید.
تزیین هـا و نماهـای مسجد جامع اصفهان در تشریفات ترحیم مشهد آجرکاری هـا، کاشی کاریها، گچبری هـا، طاق نماهـا و مقرنس ها اکران داده گردیده است.
مسجد جامع اصفهان در شرایط کنونی ۴۸۴ نوع طاق داراست که هر کـدام از آنها، به نظر بعدها، شـکل ظاهری و روش اسکلت بندی دارنده ویژگی ها خاص و مختلف از سایر میباشد؛ همان باربر میباشند و اسکلت بندی اساسی پوشش طاق را تشکیل می دهنـد.
از مثال هـای دیگر زیبایی در تزیین ها، می اقتدار کاشی کاری های بی سابقه جانور در بدنه ایوانها را اسم پیروزی.
این کاشی کاریها و آجرکاریها گاهی به تنهایی بر سطح آهسته تراس خوابیده اند و گاهی در نقش یک کانال که فروغ و تهویه را برای فضای داخلی تأمین می نماید، بدنه را به آرامی میشکافد.
در سـوی دیگر، می شود به آراینده های مسجد عتیق اصفهان مانند سنگابها، لامپ دانها و ستونکهای دکوری آن و اقتدار بسیار بالای مقرنس ها در زیباسازی سازه اعتنا کرد.
مقرنس های به عمل رفته در مسجد جامع اصفهان که عنصر تزیینی مهمی در معماری اسلامی اهل ایران به شمار میروند، به طور ابتدایی در ایوانها و بعد از آن هم به صورت جامع تر در نقاط دیگر مسجد چشم می شـود که مؤلفهای اصلی نیز در تأمین ایستایی قسمتهای گوناگون محسوب میگردند.
تکرار در طاق نماها و ردیف بندیهای دور و اطراف شبستانها و پیرامون ایوان مرکزی را تحت عنوان شاخص ترین عامـل ساختوساز ریتم و آوا درین مسجد میباشد.
آجرکاریهای به فعالیت رفته روی ستونها، فخرمدین ها و نهاز و نخیرهای ساخت و ساز گردیده روی نما، با ساختوساز سایه پرنور، یکنواختی نما را می شکند و جنبش و تعادل را در مسجد ساختوساز می نماید.
در مسجد جامع اصفهان خوشنویسی و خط نویسی روی دیوار به خیال تهیه و تزیین عالی منش روهای ورودی بوده میباشد.
بعدها خرد این خطوط و نقوش اسلیمی به شغل رفته در آنان برای آرایش کردن کتیبه ها ، سبب ساز می گردد بعد ها سازه در عین داشتن عظمت، رعب آور نباشد و به نمازگزاران شم امنیت را القا نماید.