برای مثال اتفاق ها دیگری که میتوان در زمینه ی مسجد کوفه ذکر کرد، در باب پک پذیرایی ترحیم مشهد با نهضت حسینی میباشد، و آن تکان مسلم بن عقیل (ع) می باشد که به شهادت وی انجامید و مسجد کوفه پایگاهی بود استارت جنبش انقلابی وی درین شهر. مسجد کوفه نهضت زید بن علی (ع) را نیز با تلخی زیاد تاریخ سیاسی خود، بر دوش میکشد.
٣- مسجد فستط (سال ۲۱ ه.ق) این مسجد که به امر عمرو بن عاص در رجوع از اسکندر به ساخته شده به اسم مسجد عمرو نیز خوانده گردیدهاست. حجم ساختمان آن ۲۹۱۷ / ۵ متر بوده میباشد. آغاز فارغ از تراس با دیوارهایی از آجر نپخته درست شده و نماز آدینه در میدان اهل یک محل آن برگزار می گردیده میباشد، اما بعدا ای مردان به طور حیاط مرکزی در وسط مسجد قرار میگیرد.
مساجد عربی کشورایران
منظور از این تیتر، شناساندن آن تیم از مساجدی هست که طرز ایجاد کرد مساجد مسلمانها عرب را سازه کرده اند. این سوژه مرتبط با آن بخش از مقالاتی میشود که استادان معظم این رشته به عنوان شبين خراسانی در معماری اهل ایران از آن اسم میبرند و معتقدند که اولین و مهمترین اثر ها مرتبط با این شیوه با خصوصیاتی که در زیر خواهد آمد، اولیه توشه در خطه خراسان نضج گرفته میباشد، و منظور از خطه خراسان کلیه نواحی مشرق جمهوری اسلامی ایران یعنی مملکت ترکمنستان ، افغانستان، و …. را مشمول می شده است.
موردها پایین از مختصات این شیوه میباشد:
آسانی و بی پیرایگی و دوری از هرگونه تزیین و زینت دنیوی و مادی.
دوری از طول در سازه.
به کار گیری از مصالح بوم آورد، یعنی مصالح منحصر به فرد خویش حوزه.
معماران اهل ایران در اوایل از معماری اسلامی اعراب پیروی می کرده اند و در ساختن مسجد یک محوطه ای را با دیوار خشتی محدود کرده و سایبانی بر روی این محصوره به وسیله چوب و حصیر می ساختند. با کامل شدن این طرح سقف مسطح حصیری باحمال های چوبی بر روی ردیف های سنگی یا این که آجری و خشتی ساخته شده است.
برای مثال اتفاق ها دیگری که میتوان در زمینه ی مسجد کوفه ذکر کرد، در باب پک پذیرایی ترحیم مشهد با نهضت حسینی میباشد، و آن تکان مسلم بن عقیل (ع) می باشد که به شهادت وی انجامید و مسجد کوفه پایگاهی بود استارت جنبش انقلابی وی درین شهر. مسجد کوفه نهضت زید بن علی (ع) را نیز با تلخی زیاد تاریخ سیاسی خود، بر دوش میکشد.
٣- مسجد فستط (سال ۲۱ ه.ق) این مسجد که به امر عمرو بن عاص در رجوع از اسکندر به ساخته شده به اسم مسجد عمرو نیز خوانده گردیدهاست. حجم ساختمان آن ۲۹۱۷ / ۵ متر بوده میباشد. آغاز فارغ از تراس با دیوارهایی از آجر نپخته درست شده و نماز آدینه در میدان اهل یک محل آن برگزار می گردیده میباشد، اما بعدا ای مردان به طور حیاط مرکزی در وسط مسجد قرار میگیرد.
مساجد عربی کشورایران
منظور از این تیتر، شناساندن آن تیم از مساجدی هست که طرز ایجاد کرد مساجد مسلمانها عرب را سازه کرده اند. این سوژه مرتبط با آن بخش از مقالاتی میشود که استادان معظم این رشته به عنوان شبين خراسانی در معماری اهل ایران از آن اسم میبرند و معتقدند که اولین و مهمترین اثر ها مرتبط با این شیوه با خصوصیاتی که در زیر خواهد آمد، اولیه توشه در خطه خراسان نضج گرفته میباشد، و منظور از خطه خراسان کلیه نواحی مشرق جمهوری اسلامی ایران یعنی مملکت ترکمنستان ، افغانستان، و …. را مشمول می شده است.
موردها پایین از مختصات این شیوه میباشد:
آسانی و بی پیرایگی و دوری از هرگونه تزیین و زینت دنیوی و مادی.
دوری از طول در سازه.
به کار گیری از مصالح بوم آورد، یعنی مصالح منحصر به فرد خویش حوزه.
معماران اهل ایران در اوایل از معماری اسلامی اعراب پیروی می کرده اند و در ساختن مسجد یک محوطه ای را با دیوار خشتی محدود کرده و سایبانی بر روی این محصوره به وسیله چوب و حصیر می ساختند. با کامل شدن این طرح سقف مسطح حصیری باحمال های چوبی بر روی ردیف های سنگی یا این که آجری و خشتی ساخته شده است.